Wij vinden het belangrijk om onze website steeds verder te optimaliseren. Daarom gebruiken wij cookies om bij te houden hoe je onze website hebt gevonden en wat we nog meer kunnen doen om jouw ervaring met onze website fantastisch te maken. In ons privacybeleid lees je meer over onze cookies en hoe we ze gebruiken. We kunnen ons voorstellen dat je hier helemaal niks mee te maken wilt hebben! Je kunt onze cookies weigeren of op de onderstaande knop klikken om verder te gaan met cookies ingeschakeld.
Algemene voorwaarden Danbud International B.V. (Houtjansok.nl)
Artikel 1: Algemeen
1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Verkoper: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Danbud International B.V., gevestigd te (9448 XA) Marwijksoord aan de Marwijksoord 7, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 01123685, handelend onder de naam Houtjansok.nl.
b. Koper: de aspirant-koper c.q. koper.
b1. Zakelijke koper: de aspirant-koper c.q. koper die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
b2. Consument-koper: de aspirant-koper c.q. koper die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
Artikel 2: Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van Verkoper en maken deel uit van elke overeenkomst.
2.2 De algemene voorwaarden van de wederpartij c.q. Koper, onder welke benaming dan ook, zijn niet van toepassing en worden hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.3 Indien op grond van de redelijkheid en billijkheid of het eventuele onredelijk bezwarende karakter op enige bepaling in deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, komt aan die bepaling qua inhoud en strekking een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep kan worden gedaan. In dat geval blijven de overige bepalingen in deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht.
Artikel 3: Overeenkomsten, prijzen en offertes
3.1 Alle aanbiedingen en/of offertes van Verkoper zijn vrijblijvend, tenzij hiervan schriftelijk uitdrukkelijk wordt afgeweken. Alle prijzen zijn in euro’s en exclusief eventuele andere rechten en belastingen. De prijzen voor de Zakelijke koper zijn exclusief 21% BTW. De prijzen voor de Consument-koper zijn inclusief 21% BTW.
3.2 Overeenkomsten tussen Verkoper en Koper kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden aangegaan.
3.3 Voor overeenkomsten waarbij geen offerte of opdrachtbevestiging is verzonden, wordt de factuur geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
3.4 Indien Verkoper met Koper een bepaalde prijs overeenkomt, is Verkoper niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs indien Verkoper kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen hebben voltrokken ten aanzien van grondstoffen, valuta en/of lonen, of anderszins onvoorziene omstandigheden.
Artikel 4: Annulering
4.1 Indien de Koper na het tot stand komen van de overeenkomst deze wenst te annuleren, wordt 25% van de overeengekomen prijs (exclusief BTW) als annuleringskosten in rekening gebracht, onverminderd de reeds door Verkoper gemaakte kosten in verband met de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 5: Leveringstijden
5.1 De opgegeven leveringstijden zijn nimmer fatale termijnen en dienen slechts ter indicatie.
Artikel 6: Levering en risico
6.1 Levering franco betekent dat de transportkosten voor rekening van Verkoper zijn. Bij levering franco reizen de zaken voor rekening en risico van Verkoper.
6.2 In alle andere gevallen reizen de zaken voor rekening en risico van de Koper.
6.3 Molest-risico komt steeds voor rekening van de Koper.
6.4 Bij levering franco is Verkoper verplicht de zaken te vervoeren tot waar het voertuig over een behoorlijk berijdbaar (gemaakt) terrein, respectievelijk het vaartuig langs een behoorlijk bevaarbaar water, kan komen.
6.5 De Koper is verplicht zorg te dragen voor de binnen het vervoersgebied eventueel benodigde toestemmingen, ontheffingen, vergunningen en/of andere benodigdheden.
6.6 De Koper is verplicht de zaken in ontvangst te nemen op de overeengekomen locatie; bij gebreke daarvan komen de daardoor ontstane kosten voor zijn rekening.
6.7 Bij zowel levering franco als niet-franco heeft Verkoper de keuze van het vervoersmiddel, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
6.8 De Koper is verplicht zorg te dragen voor een goede bereikbaarheid van de plaats waar de zaken dienen te worden gelost; bij gebreke daarvan komen de daardoor ontstane kosten voor zijn rekening.
Artikel 7: Retourzendingen
7.1 Retourzendingen worden alleen geaccepteerd indien dit schriftelijk is overeengekomen.
7.2 Beschadigde zaken en verpakte zaken waarvan de verpakking ontbreekt of is beschadigd, kunnen nimmer worden geretourneerd.
7.3 Bij retourzendingen heeft Verkoper het recht een kostenvergoeding in rekening te brengen van minimaal 25% van de corresponderende factuurwaarde.
Artikel 8: Kwaliteit en omschrijving
8.1 Verkoper verbindt zich jegens de Koper om hem de goederen te leveren in de omschrijving, kwaliteit en hoeveelheid zoals overeengekomen en zoals in de handel gebruikelijk is.
8.2 Verkoper verbindt zich jegens de Koper om goederen te leveren die van degelijke materialen zijn vervaardigd en van een degelijke uitvoering zijn.
8.3 Verkoper staat er niet voor in dat de goederen geschikt zijn voor het doel waarvoor de Koper deze wil bestemmen, zelfs niet indien dit doel aan Verkoper kenbaar is gemaakt, tenzij het tegendeel tussen partijen is overeengekomen.
8.4 Indien de in Nederland te leveren zaken buiten Nederland moeten worden gebruikt, is Verkoper niet verantwoordelijk voor het voldoen van deze zaken aan de door het betreffende land gestelde technische eisen, normen en/of voorschriften.
Artikel 9: Opslag
9.1 Indien de Koper om welke reden dan ook niet in staat is de goederen op het overeengekomen tijdstip in ontvangst te nemen en deze gereed zijn voor verzending, zal Verkoper – voor zover diens opslagmogelijkheden dit toelaten – op verzoek van de Koper de goederen bewaren, beveiligen en redelijke maatregelen treffen om achteruitgang in kwaliteit te voorkomen.
9.2 De Koper is verplicht aan Verkoper de opslagkosten volgens het bij Verkoper gebruikelijke tarief te vergoeden vanaf het tijdstip dat de goederen voor verzending gereed zijn, dan wel, indien dat een later tijdstip is, vanaf de in de koopovereenkomst overeengekomen leveringsdatum.
Artikel 10: Controle
10.1 De controle op stukstal van het geleverde berust bij de Koper. Indien niet terstond bij ontvangst omtrent het afgeleverde stukstal wordt gereclameerd, zijn de hoeveelheden op de vrachtbrieven/afleveringsbonnen of soortgelijke documenten als juist erkend.
10.2 Het bewerken en/of gedeeltelijk verwerken van geleverde goederen houdt aanvaarding van de levering in.
Artikel 11: Klachtplicht
11.1 De Koper kan op een gebrek in een prestatie geen beroep meer doen als hij hierover niet binnen zeven (7) dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk bij Verkoper heeft geklaagd.
Artikel 12: Opschorting
12.1 Verkoper heeft de bevoegdheid zijn verplichtingen op te schorten, in het bijzonder ter zake de levering van zaken, totdat de Koper aan al zijn verplichtingen jegens Verkoper heeft voldaan, in het bijzonder ter zake van betaling van openstaande facturen.
Artikel 13: Overmacht
13.1 Indien Verkoper ten gevolge van omstandigheden waarop hij geen invloed heeft niet in staat is de werkzaamheden conform de overeenkomst te verrichten, kan hij de overeenkomst opschorten, geheel of gedeeltelijk ontbinden of wijzigen, zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn.
13.2 Verkoper zal de Koper zo spoedig mogelijk van een eventuele overmachtsituatie op de hoogte stellen.
13.3 Als overmacht gelden onder meer: ijsgang, bijzondere weersomstandigheden, staking, overheidsmaatregelen, vertraging in de aanvoer, uitvoerverbod, oorlog, transportbelemmeringen, in- en uitvoerbelemmeringen, pandemie (bijvoorbeeld COVID-19) en alle andere omstandigheden die de naleving van de overeenkomst in ernstige mate belemmeren.
Artikel 14: Eigendomsvoorbehoud en reclame
14.1 Behoudens het gestelde in de leden 2 en 4 van dit artikel zal de eigendom van en het risico voor de goederen op de Koper overgaan bij aflevering.
14.2 Zolang de Koper niet het volledige bedrag van de koopsom met eventueel bijkomende kosten heeft voldaan of daarvoor zekerheid heeft gesteld, behoudt Verkoper zich de eigendom van de goederen voor.
14.3 In geval van doorverkoop door de Koper van (nog) niet geheel betaalde goederen is de Koper verplicht om, na een daartoe strekkend verzoek van Verkoper, al zijn rechten ten aanzien van die goederen jegens die derde aan Verkoper over te dragen of te verpanden.
14.4 Indien er gerede twijfel bij Verkoper bestaat omtrent de betalingscapaciteit van de Koper, is Verkoper bevoegd de levering van de goederen uit te stellen totdat de Koper zekerheid voor de betaling heeft verschaft.
14.5 Als Verkoper op verzoek van de Koper de verzending uitstelt, blijven de goederen eigendom van Verkoper en voor diens risico totdat de goederen bij de Koper zijn bezorgd c.q. afgeleverd op de overeengekomen locatie.
14.6 Indien de Koper met de betaling in gebreke is en Verkoper deswege de geleverde zaken terughaalt, komen de kosten daarvan voor rekening van de Koper.
Artikel 15: Betaling
15.1 Alle betalingen dienen te geschieden in euro’s, tenzij anders overeengekomen.
15.2 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, dient betaling plaats te vinden binnen 14 dagen na factuurdatum en zonder enige verrekening.
15.3 In afwijking hiervan is de Consument-koper verplicht de koopprijs contant te voldoen, tenzij anders overeengekomen.
15.4 Betaling vindt plaats zonder aftrek, compensatie, verrekening of opschorting.
15.5 Bezwaren tegen een factuur dienen schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend binnen 7 dagen na factuurdatum.
15.6 Bij niet-tijdige betaling is de Koper van rechtswege in verzuim en is hij 1% rente per maand verschuldigd plus minimaal 15% incassokosten met een minimum van € 75,00.
15.7 Voor Consumenten gelden de wettelijke incassokosten conform artikel 6:96 BW en het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 16: Aansprakelijkheid / vrijwaring
16.1 Verkoper is niet aansprakelijk voor schade, tenzij sprake is van opzet, bewuste roekeloosheid of grove schuld.
16.2 De schadevergoeding is beperkt tot het bedrag dat door verzekering wordt gedekt.
16.3 Indien geen verzekering uitkeert, is de schadevergoeding beperkt tot € 5.000,00.
16.4 Aansprakelijkheid voor indirecte of gevolgschade is uitgesloten.
16.5 Een schadeclaim dient binnen één maand schriftelijk te worden ingediend.
16.6 De Koper vrijwaart Verkoper voor aanspraken van derden veroorzaakt door nalatigheid of onjuist handelen van Koper.
Artikel 17: Tekortschieten Koper
17.1 Indien de Koper binnen 3 werkdagen na ingebrekestelling zijn verplichtingen niet nakomt, is Verkoper gerechtigd de overeenkomst direct te ontbinden en schadevergoeding te vorderen.
Artikel 18 t/m 21: Herroepingsrecht (alleen Consument-koper)
De bepalingen over bedenktermijn, herroeping, verplichtingen van Consument en Verkoper zijn ongewijzigd van toepassing. Zie originele tekst.
Artikel 22: Toepasselijk recht
22.1 Op alle overeenkomsten en handelingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
Artikel 23: Geschillen
23.1 Geschillen worden bij uitsluiting voorgelegd aan de bevoegde rechter van de vestigingsplaats van Verkoper, tenzij dwingend recht anders bepaalt.
Wij ondersteunen schermen met een breedte van minimaal 360 pixels. Bekijk je onze website op een smartphone? Dan raden we je aan om deze in landscape modus te bekijken.